Tuesday, August 19, 2008

Happy Merdeka Day Malaysia

"Tanggal 31, bulan lapan 57, merdeka merdeka tetaplah merdeka, sambut dengan jiwa yang merdeka!" tiap-tiap tahun sekitar bulan Ogos kita slalu dengar lagu ni kat radio kan? Lagu ni ada aura yang tersendiri pada aku. Sama macam lagu-lagu raya yang old skool. Bila terdengar even bukan pada bulan Ramadhan/Syawal (kadang-kadang saje layan sengal kepala tengah-tengah malam buta layan lagu raya. Haha..), tetap terasa feel raya dalam lagu tu. Allahyarham Sudirman sampaikan lagu merdeka tu dengan penuh feel sebagai rakyat Malaysia yang baru merdeka. Mesej lagu tu sampai la. Memang A+ la. Cool!!

Tapi apa yang aku faham tentang merdeka? Maksud merdeka tu tentu la semua faham kan. Yang aku maksudkan kat sini, yang pasal Malaysia merdeka ni, apa yang aku faham? Apa yang aku tau? Mungkin kalau aku dilahirkan 60-70 tahun yang lepas, aku lebih faham kot apa yang dimaksudkan dengan merdeka untuk Malaysia. Apa yang warga-warga emas rasa bila setiap kali sampai tarikh keramat tu. Macam mana perasaan diorang. Kita ni yang lahir-lahir dah aman damai, dah merdeka pernah ke amek port apa yang diorang rasakan? Tak banyak cerita dari keturunan aku yang boleh aku dengar pasal zaman sebelum merdeka ni. Mak aku lahir setahun selepas merdeka. Abah lak 2 tahun lepas merdeka. Atuk-atuk dan nenek-nenek aku semua dah takde. Satu-satunya arwah nenek aku yang aku dapat jumpa, nenek sebelah mak. Tu pun dah meninggal masa aku darjah 2. 

Kalau ikut daripada subjek Sejarah yang aku blaja mase kat skolah dulu tu, Tanah Melayu dijajah oleh Portugis (Cristiano Ronaldo, Louis Figo, Deco) kemudiannya oleh Belanda (Arjen Robben, Van Persie, Ruud Van Nistelrooy), pastu Inggeris (Joe Cole, Frank Lampard, John Terry), Jepun sekejap (Hidetoshi Nakata, Inamoto) then hand it over back to Inggeris. (pape hal pun EPL dah start balik!! Chelsea rawks!!) Then ada la golongan yang berusaha mendapatkan kemerdekaan Malaya dari pihak British. Antara nama-nama yang gah dalam era kemerdekaan masa tu tentu la Tunku Abdul Rahman, Onn Jaafar (legasi terhebat 3 keturunan, diikuti oleh Hussein Onn dan Hishamuddin Hussein) dan ramai lagi la. Alhamdulillah dengan adanya mereka ni, kita dapat menikmati hidup yang lebih baik pada hari ini. Setinggi-tinggi terima kasih untuk mereka semua.

Namun ada something yang menarik perhatian aku lepas aku baca Mastika hari tu. Kenal ke kita dengan nama-nama cam Shamsiah Fakeh, Ahmad Boestamam, Burhanuddin Helmy, Ibrahim Yaakob (cam nama kolej kat UKM je) Kamaruzaman Teh, Rustam A. Sani dan ramai lagi la? Menurut apa yang aku baca diorang ni dilabelkan sebagai golongan penulis/pejuang haluan kiri. Mereka pun sama-sama menentang penjajah, tapi mungkin dengan cara mereka tersendiri dan bukan dengan cara diplomasi seperti yang digunakan oleh Tunku Abdul Rahman. Dah tentu cara mereka ni tak disenangi oleh British. Ada yang kena tangkap, ada yang kena ISA, ada yang kena buang negeri dan dicemuh sebagai pengkhianat negara hanya kerana pihak Inggeris melabelkan mereka begitu. Camtu gak la yang tercatat dalam buku teks Sejarah. Patutkah? Kalau ada yang masih hidup skang ni, rata-rata hidup diorang tak sehebat golongan kanan. Kita pun dah lama merdeka, cuba la revise balik fakta-fakta sejarah ni semua, mana yang tak betul kita betulkan balik. Kita pun ada ramai golongan bijak pandai. Lain yang mereka perjuangkan, lain pulak yang mereka dapat (correct me if I'm wrong).

Tu golongan yang memperjuangkan kemerdekaan, kita yang lahir-lahir dah merdeka ni ape cer beb? Sure kita tak dapat feel yang sama cam diorang rasa. Bila ditanya "Apakah pengertian anda sebagai rakyat Malaysia tentang merdeka?" maka muncullah jawapan seperti "bebas!! bebas dari cengkaman penjajah!!" tak kurang jugak yang jawab "hidup bebas tanpa kekangan penjajah, aman damai dan tidak di perintah oleh penjajah" dan macam-macam lagi la. Alhamdulillah masing-masing tau apa itu merdeka. Tapi sebenarnya merdekakah kita? Tak payah kata orang lain la, aku ni sendiri, merdekakah aku? Perlukah aku merdeka semerdeka-merdekanya? Bila dah terlalu merdeka, apa side-effect nya? Ya betul, kita memang merdeka, kita memang bebas, kita memang tuan ditanah air kita sendiri, tapi ada jugak benda-benda yang aku rasa aku tak perlu aku buat atas nama "merdeka". Ada sesetengah menda yang aku rasa aku tak perlukan "kemerdekaan". Biarlah aku dikongkong, biarlah aku dikekang. Bila dah merdeka sangat kang, haru biru geng. Apa dia menda alah tu? Ala.. lu pikir la sendiri. Banyak dah contoh-contoh skang ni. Apa pun yang kita buat, sendiri mau ingat la. Jangan jauh sangat "merdeka"nya tu sampai merosakkan diri (pesan untuk diri sendiri gak ni).

Apa pun, sempena bulan merdeka ni, ambil masa sekejap, pikir balik molek-molek, kalau kita tak merdeka pada 51 tahun yang lepas, agak-agak camne la nasib kita skang? Bebas ke kita cam skang? Entah hidup ke tak kita skang ni kan? (dah merdeka pun banyak bayi-bayi yang tak sempat hidup lama) Ucaplah sepotong kalimah "Alhamdulillah" tanda bersyukur kita hidup merdeka, aman dan sentosa. Semoga kedamaian ni kekal untuk masa-masa yang akan datang. Amin.

No comments: