Monday, January 26, 2009

rentetan seorang AKU

15 tahun dulu..
-sorang budak laki-laki.
-tinggal kat FELDA Palong Timur 1.
-masih skola rendah, baju putih suar biru slebet-slebet.
-pandai buat layang-layang.
-suke mandi paya.
-pandai main gasing.
-suke maen guli.
-berani redah utan paya cari asam kelubi (tempat aku pggil asam paya).
-tak suke kutip lerai kelapa sawit.
-sungguh-sungguh takut ngan lintah.
-tak pernah pegang komputer.
-tak pernah gi KL.
-rajin tangkap ikan.
-tidur dalam kelambu ngan abang bteman ubat ngamuk.
-suke gi skola sebab bole maen ngan kengkawan.
-malas wat homework.
-slalu kena sebat ngan abah.
-masuk maghrib kena halau ayam masuk reban.
-haa..pandai anyam ketupat.

5 tahun kemudian..
-budak laki-laki lagi.
-skola menengah kat asrama penoh.
-mula kenal dunia luar.
-kalau cuti, still mandi paya kadang-kadang.
-curi-curi memancing kat tasik & kolam skola.
-cuti ujung minggu suke balik umah kawan-kawan atau wat bbq kat asrama.
-dah pandai pakai microsoft office.
-dah pandai memilih pakaian.
-minat sorang budak pompuan.
-tak brani maen rugby lagi.
-takut ngan senior-senior.
-suke maen arked game.
-slalu kena "court".
-cuti panjang suke tperap/tido kat umah je.
-mula rebel.
-tetiap hari dengar lagu ACAB.
-paling tak suke batch 97-01 (skang ok dah).

5 tahun kemudiannye lagi..
-still laki-laki tulen.
-blaja kat ALAM.
-biasiswa Yayasan FELDA. (terima kasih banyak-banyak)
-tak mandi paya dah, mandi swimming pool je.
-makin gemok dan takde awek.
-still idup cam budak skola.
-hari-hari kawad, nak gi makan-kawad, gi kelas-kawad, maen bola-kawad.
-kadang-kadang lupa diri, rase diri dah cukup best.
-blaja asam garam kehidupan berkawan.
-rindukan kawan-kawan skola.
-tak suke nek bas lame2.

Dan kini..
-masih laki-laki. cuma bukan budak-budak lagi.
-keje kat laut, yang tak pernah manenye aku pikirkan dolu-dolu.
-paya yang dulu slalu aku berkubang dah tinggal lopak air je.
-lintah yang aku takut, kawan-kawan dah bela buat bisnes.
-KL yang dulu tak pernah aku jengah kini lokasi utama lepak ngan kawan-kawan.
-awek aku yang sorang ni pon dok kat KL.(saya sayang awek saya)
-komputer?haa..skang saya dah ade laptop jenama Compaq.
-rase diri cam dah tua sangat tapi mesih cam budak-budak.
-bercita-cita besar pastu pening pikir camne nak jadi kaya.
-kadang-kadang rase cam dok dalam zoo yang mana zaman keciknya dulu liar bebas nak kemana-mana.
-pernah bosan duduk umah, tak rasa kepentingan keluarga, tapi kini makin sayang kat mereka.
-yang dulu rase malu nak manje-ngengade ngan mak dah makin ngengade, sengal, gedik dan manje.
-rindu zaman budak-budak yang sangat berbeza ngan budak-budak skang.
-rindu zaman skola yang 1 mase dulu aku kadang-kadang benci dan bosan.
-yang pasti akan berkahwin dan mempunyai keluarga sniri.
-yang berterima kasih pada abah kerana menyebat diriku untuk mgajarku menjadi manusia.
-yang pasti akan tua (kalau panjang umurku) dan masa tuaku dihabiskan bersama anak cucu cicitku suatu hari nanti.
-yang berharap takkan lupakan dari mana asal usulku.
-yang mampu menaburkan jasa untuk bangsaku, agamaku juga negaraku.
-yang tetap aku, kombinasi aku yang dulu, kini dan selamanya.

No comments: