Friday, January 23, 2009

KEIKHLASAN

herm..tak reti aku nak cakap tentang sifat yang satu nie. kita disuruh untuk buat ape pon keje (keje-keje yang baik la, terlarang takde maknenye ikhlas pon) dengan niat dan hati yang ikhlas. Tapi camne nak dapatkan hati yang betol-betol ikhlas? dengan melafazkan ayat "seyes beb, aku ikhlas ni tolong ko." menandakan kite benar-benar ikhlas atau kemaskan katil roomate yang tengah hancus cam sarang babs pastu wat-wat tak tahu je bile dia tanye sape yang kemas. kalau dia tanye pon wat bodo je. kang kalu mgaku korang yang kemas takut datang riak pulak. kalau kate tak tahu dah menipu pulak. habis camne? (nie contoh paling senang la, mungkin tak sama dengan situasi sebenar. huhu..)

aku tanya korang la, ape ek aku nak tanye. herm..ok, kalau kite beramal jariah memang kite disuruh melaksanakannye dengan niat lillahitaala, ikhlas, jangan riak dan jangan mengharapkan balasan. kan? tapi takde ke korang terdetik dalam hati yang korang mengharapkan balasan dari Allah "di sana" nanti? kalau camtu ikhlas ke perbuatan kite? sebab kite still mengharapkan balasan.

puas kadang-kadang aku cakap ngan hati perut aku, aku ikhlas wat mende sekian-sekian. tapi still, keinginan diacknowledge (word melayu+inggeris) ade datang. puas aku pakse "syuh2, pegi ko juh-juh!!". nak salahkan sape ek? Syaitonirrojim ke? ke memang rohani aku dah rosak sebab tak mampu nak melakukan sesuatu dengan sebenar-benar rasa ikhlas? mungkin tanpa kita sedar, keburukan yang kite buat, dah melampaui kebaikan kita. tu sebab hati kita pon dah dikawal nafsu.

lagi, kalau kite merungut penat la, susah la, letih la wat sesuatu keje. ikhlas ke keje kite tu? ataupon kite disuruh wat sesuatu yang kite tak suka oleh ketua kite (mende tu still mende baek, bukan mende mengarut), dengan rasa marah kite selesaikan tugasan tu. camne nak datang rasa ikhlas? susah kan?

aku takut bila aku kat "sana" nanti, takde satu pon amalan yang aku buat dengan ikhlas. korang tak takut ke? aku rase ikhlas tu datang bile mana kite buat suatu perkara baek tu tanpa kite ingat-ingat pon mende tu. maksudnye kite tak ingat pon kite ade buat kebaikan yang sekian-sekian tu. mungkin itulah keikhlasan yang sebenar-benarnya. wallahualam, aku pon sendiri tak mampu nak tafsirkan. hanya yang mampu aku wat, susah camne pon, benci camne pon aku ngan keje tu, aku niatkan ikhlas kerana Allah. semoga amal kebaikan kite mendapat pertimbangan dari Allah dikemudian hari. Wasalamun....

1 comment:

Anonymous said...

wassalamun..

=D

nape nih?